معرفی تمام خواص و فواید شیر برای بدن + احتیاط

همچنین از آنجایی که چربی ماست گاوی نسبت به چربی ماست گوسفندی کمتر است، طبع ماست چکیده گاوی دارای سردی بیشتری نسبت به ماست گوسفندی است. مثلا ایمونوگلوبینهای فراوانی که دراین شیر وجود دارد باعث افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن میشود و درکنار آن به بازسازی دستگاه گوارش کمک میکند. شیر حاوی مواد مغذی مانند پروبیوتیک ها، ویتامین D و ایمونوگلوبولین ها است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و به نوبه خود خطر ابتلا به آلرژی را کاهش می دهد. مطالعات جدید دانشمندان نشان میدهد پروبیوتیک موجود در ماست طبیعی میتواند به بهبود روحیه افراد کمک کند چرا که این مواد قادرند عملکرد مغز را تحت تأثیر قرار دهند. بهتر است که افراد آن را همراه پونه، گل محمدی، موسیر و نعناع مصرف کنند. بزرگسالان نیز می توانند با نوشیدن شیر استخوان هایشان تقویت کنند تا به پوکی استخوان مبتلا نشوند. اما دقت کنید که برای جذب کلسیم به ویتامین D نیاز است تا کلسیم موجود در شیر سبب سلامت استخوان ها گردد. این عوارض ممکن است در هنگام مصرف مکمل های کلسیم به وجود آید.

آن ها همچنین متوجه شدند که مکمل های کلسیم به اندازه شیر در لاغری موثر نیستند. شیر دارای پروتئین، کلسیم و مواد معدنی مورد نیاز برای رشد سریع مو است. ماست مانند هر نوع مواد غذایی دارای مصلحی است. توجه به این نکته ضروری است که به دلیل اینکه این پنیر فعالیتهای مُخَمِری زیادی انجام میدهد اگر شرایط زنجیره سرد رعایت نشود، امکان بادکردگی بستهبندی وجود دارد ولی این بادکردگی به معنای خراب یا فاسد شدن پنیر لاکتیکی نیست. چون سریع ذوب نمی شود در تهیه انواع سالاد و خوراک ها و ساندویچ های سرد استفاده می شود ترکیب این پنیر با گوجه فرنگی ، ریحان تازه و روغن زیتون از بهترین خوراکیهای روزهای گرم است. ترکیب پنیر با گردو و یا گردو با خرما دارای خواص مختلفی است که از نظر طب سنتی و پزشکی در این مطلب بررسی شده است. از آن جایی که شیر منبع هر دوی این پروتئین هاست، یک لیوان بزرگ آن، ترکیب ایده آلی از پروتئین های سازنده ماهیچه را برای بدن فراهم می کند. البته نگران نباشید شیر گاو هم برای این تهیه این محصول کفایت می کند ولی سرشیر به دست آمده از شیر گوسفند یا گاومیش لذیذتر و پرچرب تر است.

تحقیقات نشان داده است که این موضوع میتواند به دلیل قند موجود در شیر به نام «لاکتوز» یا «گالاکتوز» باشد. کلسیوم بالای شیر و غذاهای دیگر ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش دهد و قند موجود در شیر نیز میتواند اندکی خطر ابتلا به سرطان تخمدان را در زنان افزایش دهد. اثر شیر در محافظت از پوست در برابر آفتاب و مرطوب نگه داشتن آن را می توان به اسیدهای آمینه موجود در آن نسبت داد. مقادیر زیادی کلسیم، ویتامین D و لینولئیک کونژوگه (CLA) موجود در شیر دارای خواص ضد سرطان است. تحقیقات بیشتری لازم است تا در مورد خواص شیر و مضراتی که از آنتیبیوتیکها و هورمونهای اضافه شده به لبنیات گاوی به بدن ما میرسد بدانیم. برخلاف هورمون های استروئیدی که می توانند به صورت خوراکی هم مصرف شوند، این هورمون باید تزریق شود تا اثر خود را بگذارند زیرا روند هضم غذا، این هورمون های پروتئینی را از بین می برد. نه؛ مگر این که بخواهید شیر را تزریق کنید! بیشتر شیرینیهای خامهای، دسرها، کیکها و بستنیها از خامههای پرچرب که دارای چربی اشباع و کلسترول بالایی هستند به همراه مقدار زیادی شکر تهیه میشوند و به هیچ عنوان نباید این نوع شیرینیها را جایگزین وعده صبحانه کرد.

برخی از محققان معتقدند که شیر همچنین می تواند خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان را کاهش دهد. دانشمندان دانشگاه تگزاس متوجه شدند که نوشیدن شیر پرچرب بعد از انجام تمرینات ورزشی با وزنه، بیشتر از شیر کم چرب توده عضلانی را افزایش می دهد (حدود ۸/۲ برابر) و در رشد ماهیچه ها موثرتر است. چنانچه رژیم غذایی دارید، شیر کم چرب بنوشید چون کالری کمتری دارد اما اگر قصد دارید عضلات خود را پرورش دهید، شیر پرچرب گزینه بهتری است. اگر به دنبال یک میان وعده سالم هستید، یک لیوان شیر بنوشید. با توجه به بزرگتر شدن نوزاد، شیر به تدریج جایگاه خود را از دست می دهد و بنابراین آنها با کمتر نوشیدن شیر از مزایای سلامتی آن بهره کمتری خواهند برد. با این همه بسیاری از مردان برای لاغر شدن یا پرورش عضلات شان شیر فراوان مصرف می کنند. سایر واکنش ها شامل اگزما، ورم خارش و رینیت یا التهاب در بینی است. درست است که بچه ها برای افزایش سلامت استخوان ها، باید شیر بنوشند تا رشد مناسب را بهبود بخشند. ماست برای سلامتی بسیار مفید می باشد ، ماست باعث می شود تا خطر افسردگی کاهش پیدا کند.

دیدگاهتان را بنویسید